יום רביעי, 30 בספטמבר 2015

「לייב אקשן」Assassination Classroom

ניסון לעשות משהו חדש, bear with me for a little.

טוב אז ביקורת קצרצרה על לייב אקשן, גם זה קורה פה ומקווה שזה יכנס להילוך קצת כאן, אחרי הכל אני כבר בשוונג של כמה פוסטים ברצף בתוך חודש, אז למה לא? אמנם לייב אקשן יהיה הכי קצת ממה שתראו בתקופה הקרובה כי אני בעצמי לא צופה בהרבה מהם. לייב אקשן היא אדפטציה לכל דבר בצורה שהיא לא מונפשת ב100%, אנימה, מנגה, ספרים רגילים, כאשר האדפטציה יכולה להשתנות מסרט שקורה לרוב, סדרה טלווזיה שרצה באופן שבועי למשך איזה עונה או אולי אפילו קצת יותר, וספיישל של איזה שעתיים שמרגיש כמו סרט רק עם תקציב הרבה יותר נמוך ובדרך כלל גם מגיע משום מקום מרגע ההכרזה עד לשידור. הפעם נדבר על אדפטציה הלייב אקשן של המנגה הפופלרית 「Assassination Classroom」 שנכתבת על ידי 「Matsui Yusei」 ומתפרסמת במגזין המנגה 「Weekly Shonen Jump」.

הסרט הופק על ידי סטודיו 「Robot」 ובויים על ידי 「Takeshi Furusawa」, המנגקה בכבודו ובעצמו היה אחראי על תסריט הסרט ובמשותף עם הבמאי לכל התוספות למניהם שלא תראו בשאר המקורות של הסדרה. שוחרר לאקרנים ביפן ב-21 למרץ 2015 בתקופה המושלמת של הפרנצ'ייס הזה, כמה חודשים לפני כן הפרק המונפש הראשון שלו הוצג בפסטיבל ג'אמפ שמתרחש בכל דצמבר וחודש לאחר מכן החלה סדרה האנימה המלאה. גם האנימה וגם הסרט זכו לאהדה רבה ושניהם עתידים לקבל המשכים בשנת 2016. הסרט מותאם לצפיה כאחד למי שקרא את המנגה, צפה באנימה או לא קרא ולא צפה בכלל.

יצור צהוב, בעל זרועות מוזרות ויכולות הרס עצום הורס 70% מהירח ומאיים להשמיד את כדור הארץ בחודש מרץ של השנה אחרי זה. אך עד שחודש מרץ יגיע יש עוד 11 חודשים ובחודש אפריל של שנת הלימודים החדשה ביפן אותו יצור הופך להיות המחנך של כיתה E-3 בחטיבת הבניים קונוגיגאוקה. בתמיכה של משרד הביטחון היפני והצבא נשלח אחד החיילים שלהם להיות למורה נוסף לכיתה ולספק לתלמידים ציוד, יכולות ואימונים על מנת שיוכלו להרוג את המחנך שלהם לפני שהוא ישמיד את כדור הארץ בשנה שלאחר מכן. לצפייה בטרילר לסרט.


לא חסר סיפורים ועלילות של חוויות של אנשים מלייב אקשנים יפנים, במיוחד לא מאדפטציות של מנגות. ככה שאם אתם מסוג האנשים שמצפים שמנגה שאתם אוהבים תהיה אחד לאחד לכל אדפטציה שלא תהיה, ממש מילה במילה, תנועה בתנועה, אני מגזים בכוונה כי אני לא יכול להבין מעריצים לפעמים, אז אין לכם מה לחפש כאן, או בכלל בתעשיית הקולנוע היפנית ובטח שלא האמריקאית. אדפטציה מעולם לא נועדה להיות אחד לאחד למקור, המטרה שלה זה להעביר, לפרסם ולהפיץ את המקור בדרך שבה ההפקה חושבת לנכון להעביר, כל במאי והרעיונות שלו, כל אנימטור והסגנון שלו והדרך שלו להביע את עצמו. בסרטים זה לא שונה וגם כאן לא חסר שינויים, זה לא נכון גם לבוא בגישה שצריך לקבל הכל גם אם זה לגמרי סוטה מהעלילה, אני לא בא להגיד לכם את זה, אני אומר תנסו להנות גם מהשינויים, דברים כאלו קוראים מדי יום באנימה ואתם מקבלים את זה, אז למה לא לקבל את זה בלייב אקשן?


אז כמו שציינתי לא חסר שינויים בין המקור לסרט, חלקם אפשר לציין לטובה במיוחד החלקים היותר בולטים ברמתם כמו רוב הסצנות האחרונות של הסרט שנכתבו על ידי המנגקה בעצמו, וחלק אפשר לציין פחות לטובה כמו ההתחלה שדווקא כן מבוססת כמעט באופן מושלם מהמנגה אבל הביצוע שם די התפקשש. הצגת הדמויות היותר בולטות בפרקים הראשונים של המנגה הועברו בכמה שניות במקרה הרע, ובמקרה השני הועברה בצורה שממש לא אופיינית להעביר בה סרטים אלא יותר סדרות טלווזיה או בכלל לאנימה, במסך אחד להעביר 3 או יותר סצנות כאשר מפצלים את המסך ומוסיפים כל מיני אפקטים למניהם. שאר הדמויות הוצגו בצורה קצת יותר טובה, אלו לפחות שלקחו חלקים קצת יותר חשובים בהמשך קיבלו קצת יותר במה כמובן, אני יכול להבין את הקושי של הבמאי כאן כי במקור כל דמות בכיתה מקבלת פרק או אפילו כמה כדי להיות מוצגת כמו שצריך והבמאי צריך להשתדל להציג לפחות כמה מהם בזמן קצר ותוך כדי לבנות עלילה, אבל אני חושב שלוותר על כמה הצגות גם יכל לפתור את זה בצורה טובה יותר.


קורו-סנסיי, אותו יצור צהוב ומוזר שציינתי קודם למקרה ואתם לא מכירים את הפרנצ'ייס הוצג בסרט באנימצית CGI מתקדם וממש מושקעת שגרם לי להתפלל ליום אחד שבו גם אנימות יזכו לתקציב כל כך שמן שהם יוכלו לאפשר לעצמם דברים כאלו מדי פעם. האפקטים גם בהחלט מתוקצבים לא רע, או לפחות ככה זה נראה אין לי שום מקור על התקציב של זה, אבל אחרי כל כך הרבה לייב אקשנים יפנים שראיתי זה בהחלט אחד הבודדים שאפקטים בו לא נראו זולים אלא ממש טובים. המוזיקה והתפאורה הם ללא שום ספק אחד הנקודות החזקות בסרט הזה, השקעה של כל פרט אחד קטן וכל ההכנות של הכיתה לקראת הסצנה האחרונה הייתה ממש מגניבה ככה ששאפו ענק לכל הצוות שעבד קשה על התאפורה, על המבנים, ואפילו על כל השטויות המשעשעות שאפשר לראות ברקע אם מתרכזים טוב. (בהצלחה בלחפש אותם!)

לזכור שמות של שחקנים, במיוחד יפנים זאת החולשה שלי, אלא אם אלו בנות אז כבר הסיפור שונה. מעבר ללזכור שמות, משחק זה אחד הנושאים שאני הכי לא מבין ככה שאני מצטער אם באמת כאן לשמוע אם יש כאן שחקנים טובים, מוכרים או אם בכלל יש כאלו שיודעים לשחק טוב יותר אחד מהשני, אנשים שהיה צריך להעיף מהסט וכ'ו... זה ממש החולשה ומבחינתי כולם בסרט שיחקו כמו שצריך והיו לא מעט שחקנים צעירים בסרט ונראים לא רע, אז כל הכבוד לליהוק אני מניח? אחד הדברים שקצת הפריע לי זה הבחירה של השחקנית ששיחקה את ביץ'-סנסיי, בפועל היא קוראינית אבל פחות רלוונטי, היא אסיאתית. ביץ'-סנסיי היא דמות ממוצא רוסי וממש לא חסר בתעשית הקולנוע ביפן יפנות-רוסיות שיכלו להתאים מאוד לקאסט כאן. מי שראה את הלייב אקשן של נודאמה זוכר טוב מאוד איך השתמשו בשחקנית שהיא יפנית-בריטית בתור דמות רוסיה, העיקר פרצוף מערבי וזה הלך ממש טוב.


לפני שאני מסיים אני רוצה לציין שקראתי את המנגה עד פרק 45 וראיתי את האנימה הממש לא מחמיאה שהפרנצ'יס הזה זכה לה עד פרק 11 שלא התקרב לאיפה שעצרתי במנגה. אני לא בדיוק זוכר אירועי מפתח איפה שעצרתי אבל אני די בטוח שגעתי עד לשלב שבו הם היו בחופשת הקיץ כאשר הסרט נגמר לפני שהם יוצאים לחופש אז הסצנות האחרונות בסרט הם לחלוטיין בלעדיות לסרט (תקנו אותי אם אני טועה). פילר, לא פילר, כן היוצר כתב, תתייחסו לזה באיזה צורה שבא לכם אני יכול לספר שאני נהנתי, גם אם היה טיפה מוגזם, זה בהחלט היה אחד הסיומים היותר טובים שיכולתי לאחל לסרטים שמבוססים על משהו שעדיין רץ במקור. ה-3 דקות האחרון של הסרט ממש ריגשו אותי ומקווה שגם אתכם.

לסיום, סרט מאוד נחמד ומוצלח למרות כל הצפיות המאוד נמוכות שנתתי לו לפני שראיתי אותו. ההצגה של הרבה דמויות והמעבר המהיר בין האירועים בתחילת הסרט הוא נקודה לרעת הסרט שגרם לי להגיד לא מעט במהלך הצפיה באותם קטעים שהיה עדיף לעשות מזה סדרה טלווזיה ולא סרט אבל אחרי פחות או יותר 40 דקות של צפיה זה שינה את דעתי והיה עדיף להשאיר את זה כסרט אבל עדיין היה אפשר לשפר את ההתחלה למשהו טוב יותר. האפקטים, התאפורה, המוזיקה, שאגב אחראי עליה [Naoki Satō」 שעשה ללא מעט אנימות וגם לסרטי הלייב אקשן של רורוני קנשין שאם עוד לא ראיתם, לא לראות!  וכמובן קורו-סנסיי, באמת פלוס ענק לסרט הזה וממש מקווה שזה לא ירד מהרמה שלו בסרט הבא. המלצה חמה למי שכרגע בחופש לפנות לעצמו איזה שעה וחצי לזה.

קצר my ass... טוב מקווה שתהנו לקרוא? ספרו לי!


נספחים

  • לינק לעמוד המידע של הסרט באתר MDL / יש לכם דרמה ליסט? תוסיפו אותי גם!
  • המנגה זמינה לקניה באנגלית על ידי חברת ויז מדיה, את המנגות ניתן להזמין במחיר מאוד מוזל ושווה עם משלוח חינם לישראל בלינק הבא. אני לחיץ.
  • עד כמה שידוע האנימה אינה זמינה לצפיה או קניה באופן חוקי בשבילנו, נכון להיום. חברת פאנמיישן בעלת הזכויות שלה בארה"ב ואינה מאפשר צפייה למי שלא אזרח צפון אמריקה בסדרה, אמנם כן אפשר לצפות בה דרך אמאזון במחיר של 1$ לפרק אך לא הייתי הכל ממליץ. אם מישהו בעל נגן אמריקאי, סוני 3/4 אמריקאי וכ'ו יכול לקנות את מארז הבלוריי של הסדרה שעתיד לצאת במהלך השנה הבאה.
  • הלייב אקשן אינו זמין בשום מקום מחוץ ליפן, אלא אם כן אתם גרים בסין/קוריאה ודוברי אחת השפות אז כנראה שתמצאו בלוריי או DVD ללא בעיה בשפות האלו כי הם גם יצאו שם או אמורים לצאת בקרוב למדיה הבתית, ככה שאני נאלץ לשלוח אתכם להוריד ולראות את הסרט (כאילו שאתם צריכים אישור שלי...)
  • הפסקול של הסרט גם כן זמין לקניה במידה ותרצו הלינק הבא יביא אתכם לחנות ששולחת לישראל במחיר מאוד זול בהשוואה לחנויות אחרות, הדיסק עם משלוח יעלה לכם בסביבות ה-90 שקלים.

כמובן שהכל פה גם זמין באופן פיראטי באינטרנט בחינם אבל אני לא זה שאמור להגיד לכם את זה, בהצלחה וצפייה מהנה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה