יום רביעי, 17 בינואר 2018

מוזיאון שחור: הרוח והגברת / Black Museum: The Ghost and the Lady


מוזיאון שחור: הרוח והגברת (Black Museum: The Ghost and the Lady) היא סדרת מנגה שנתכבה על ידי פוג'יטה קאזוהירו (Fujita Kazuhiro), המוכר יותר גם כיוצר הכותר אושיו וטורה (Ushio and Tora). הסדרה רצה במגזין Morning המיועד לדמוגרפיית סיינן - תוכן לבוגרים' בין נובמבר 2014 ליוני 2015. הסדרה התסיימה עם 28 פרקים שבועיים שהפכו ל-2 אוגדנים שיצאו ביולי 2015 ביפן. כשנה לאחר מכן, קודאנשה קומיקס (Kodansha Comics) רכשה את הרישיון של הפצת המנגה באנגלית, הכרך הראשון יצא באוקטובר 2016 והשני כחודשיים אחריו. קודאנשה בחרה להדפיס את המנגה באנגלית עם כריכה קשה ובמחיר של 19.99$ לכרך. הפרק הראשון זמין לקריאה בחינם באתר הרשמי של המנגה באנגלית.

עמוק בתוך הסקוטלנד יארד של לונדון קיים חדר ראיות המוקדש לתעלומות הגדולות ביותר של ההיסטוריה של הממלכת המאוחדת. כאן, "במוזיאון השחור", קיים נתח עופרת מעוות - שני קליעים מאוחדים - המפתח לסיפור שלא סופר על המפגש בזמן המלחמה בין פלורנס נייטניגל (Florence Nightingale), אם הסיעוד המודרני, והתופעה האל טבעית - האיש באפור (Man in Grey). ספרי ההיסטוריה סיפרו שפלורנס נלחמה על חמלה בזמן שהיריבות הזעירות של הממלכה איימו להשמיד את התקוות והחיים של אנשי העם הפשוטים. אבל האורח במוזיאון השחור יודע שהאמת לא כזה פשוטה, והגברה המפורסמת עם המנורה שהצילה חיים רבים הייתה בעלת סוד מחריד...


סיפורה המופלא של הגיבורה פלורנס נייטניגל מקבל טוויסט על טבעי, עם שילוב הציור המשגע של פוג'יטה קאזוהירו, הופך את הכותר לראשון שאי פעם מתורגם לאנגלית והטוב ביותר להכיר לעולם המערבי את פוג'יטה. למרות שיכל להפוך את זה לכותר רץ לאורך שנים בחר למקד זאת לאורך קצר וקולע, התאים את סדר הדברים באורך המתאים והצליח לסחוף אותי כקורא בזמן כל כך קצר. העלילה אמנם לא המבריקה ביותר שתקראו, אבל באורך כה קצר שילוב של טרגדיה, אקשן, רומנטיקה ועוד אלמנטים בתוך סיפור היסטורי עם תיבול על-טבעי עתיד לסקרן כל קורא ויגרום לו תמיד לתהות מה הולך לקרות בעמוד הבא שהם הולכים להפוך. ניכר לראות סוג רב אלמנטים שאנחנו רגילים לראות בסדרות שונן, סדרות המיועדות בעיקר לנערים. כמנגקה שעבד עשרות שנים וגם היום במגזיני שונן והתאים את עצמו לקהל ספציפי נראה כי התקשה מעט להסתיר זאת בסדרה זאת שהוכוונה לקהל בוגר יותר אך לבסוף נראה כי הצליח יותר במשימה מאשר כשל בה.


מעבר לעלילה המעורבת באירועים היסטורים מעניינים שקרו בבריטניה, פוג'יטה לא רק משלב כאן דמות על טבעית אלא גם לא מעט אקשן שמתורגם לאיור המדהים שהוא מציג, שרק משתבח עם השנים. יש כאלו שלא יסכימו איתי בנוגע לסגנון הציור שלו שכן נוטה להיות מבולגן ומקשה לקריאה וגם לא תמיד הדבר הכי יפה לעין, אך כאחד שאוהב את הסגנון המאוד לא מאורגן הזה אני לא יכול להגיד שזה לא טוב. אחד הדברים הויזואלים שהפריעו לי אישית ועשוי להפריע לאחרים הוא המיניות המיותרת שפוג'יטה בחר להוסיף, אולי להוסיף קוראים נוספים הייתה הכוונה שלו או של העורך שלו, אבל בהחלט לא היה לזה מקום בעלילה והרגיש לי שלא תורם לדבר. 

האינטרקציה המדהימה בין נייטניגל לאיש באפור היא הנקודה החזקה ביותר של הכותר, המערכת יחסים שלהם שעובר באורך הכה קצר, בסך הכל 2 כרכים, מצליחה לעורר בקורא עניין רב מאוד בשניהם. עם זאת, כאשר אור הזרקורים מפונה בעיקר לשניהם כדמויות ראשיות ואף יותר, הוא מאפיר מעט על הדמויות המשניות שלא רבות הופעתם. עיצובי הדמויות הרבות הם לא הדבר הכי מגוון שתראו, אך פוג'יטה ידע בדיוק מתי לשמור על העיצובים המעניינים של הדמויות המופיעות בשלבים המאוחרים של הסדרה.

הרוח והגברת היא הסדרה הקצרה בין האהובות עליי ביותר וכאחד שקנה את המנגה מבלי לקרוא לפני דבר עליה, ממש קנייה עיוורת, מיכוון שגם לא היה ניתן כי הסדרה ללא תרגום פיראטי אפילו. לא מצטער על אף שקל שהוצאתי על כך ומקווה מאוד שזה פתח את הדלת לקודאנשה ולחברות הפצה אחרות להביא עוד כותרים של מנגקה כה מוכשר.

'מוזיאון שחור: הרוח והגברת' מקבל ממני ציון  ½★★★★

ניתן להזמין את הסדרה מחנויות בארץ מחנויות כמו קומיקאזה או קומקיס וירקות. במידה ויש לכם אפשרות לרכוש את הסדרה מחו"ל אני ממליץ על Bookdepository. נכון להיום כשנה וקצת לאחר יציאה המנגה טרם יצאו או הכרזו כותרים נוספים של פוג'יטה באנגלית, עד אז מוזמנים לקרוא כותרים שלו ברחבי האינטרנט. בשנת 2015 פוג'יטה השתתף בתוכנית Manben של המנגקה אורוסאווה נאוקי, המלצה חמה לצפות בפרק ולראות איך היה עובד פוג'יטה על הסדרה הזאת!

תגובה 1:

  1. קראתי את הפרק הראשון בעבר ובהחלט התרשמתי מזה, בהחלט ממליצה על הגרסה הפיזית. המיניות באמת הרגישה מיותרת, אבל לפחות היא לא היית המציקה יותר מדי (או שאולי נשברתי לגמרי מדווילמן, מי יודע).
    גיליתי על הקיום של המנגה בזכות הפרק של מאנבן, סדרה מומלצת בהחלט, בטח ובטח אם אתם רוצים לגלות מנגות חדשות וייחודיות!

    השבמחק