יום חמישי, 20 באוקטובר 2016

[ביקורת] SandLand



מאז שסיים באמצע שנות ה-90 את דרגון בול, החליט אקירה טוריאמה לעולם לא לכתוב סדרות ארוכות יותר. במשך השנים מאז, הוציא לא פחות מ-6 סדרות קצרות ומספר קטן של וואן שוטים, אחת מהם הייתה SandLand. סאנדלאנד היא סדרה קצרה בת 14 פרקים המאוגדים לכרך מנגה אחד. הסדרה הופצה ביפן במגזין Weekly Shonen Jump בשנת 2000 ובשנת 2003 זכה לתרגום רשמי מבית Viz Media.

כריכה המנגה בהוצאה באנגלית
סאנדלאנד מתרחש בתקופה פוסט-אפוקליפטית בעתיד הרחוק, מלחמות הרסו כמעט כל זכר לאנושות והשאירו את קומץ בני האדם הנותרים עם אדמה יבשה וכמעט ללא מים. מאגרי המים היחידים שנשארו מוחזקים בידיו של מלך חמדן הדורש הון תמורת טיפת מים. שריף ראו (Sheriff Rao) יוצא למסע לחפש אחר המעיין-האבוד שאומרים שקיים בו מים שגם למלך אין גישה. ראו פונה למלך השדים לעזרה ומצטרפים אליו למסע בנו של מלך השדים, בעלהזבוב (Beelzebub) ועוזרו הנאמן טיף (Thief), יחד, על הטנק המשורין של ראו, הם יוצאים להרפתקה בחיפוש אחר המעיין-האבוד.

סדרות של כרך אחד לרוב הם לא הדבר הכי מושלם שאתם יכולים למצוא את עצמכם קונים, הם נחמדים, הם מעניינים אבל רחוקים בהרבה מרמות של מנגות שרצות זמן ארוך יותר. הסיבה העיקרית היא מן הסתם האורך שלהם שלא מאפשר פיתוח דמויות ממש או חשיפה מלאה לכל מה שהעולם שבו מתרחש הסדרה יכול להציע. עם זאת, אני עדיין חושב שסאנדלאנד היא סדרה שכן שווה להוציא את הכסף שלכם עליו או "לבזבז" את הזמן שלכם.

שלושת הדמויות המרכזיות שלנו לא ממש מקבלות פיתוח, 2 מהם לא מקבלות כלל ואילו אחד עוד מקבל את הדחיפה הקטנה הזאת לפיתוח שלו. אבל, זה לא מה שאתם צריכים לחפש בסדרה הזאת. העולם וחווית ההרפתקה של הדמויות שעוברת לדמיון של הקורא הוא נקודת החוזק של הסדרה הזאת. אני אישית כחובב עולמות פוסט-אפוקליפטים מוצא עניין רב בעולם כאן. העלילה נעה לאורך הכרך בצורה טובה, יש לנו כאן הומור תוצרת טוריאמה שיכול לעלות לכם חיוך מדי פעם, אקשן מצד אחד אפשר להגיד מהפשוט ביותר מצד שני זכינו פה לראות מלחמות טנקים, ומי מאיתנו לא אוהב מלחמות טנקים?


טוריאמה בהחלט חוזר כאן גם לשורשים שלו במונחים של אומנות, כחובב אופנועים ומכוניות ניתן לראות תצוגה נפלאה של כלים נעים מעוצבים על ידי הסגנון הקארטוני והמדהים של טוריאמה. בהנחה וזאת המנגה הראשונה של טוריאמה שאתם קוראים כנראה שתתלהבו גם מהרקעים ומהסגנון הייחודי שלו לצייר נופים ההררים. במידה וקראתם סדרות כגון דרגון בול, כנראה שזה לא משהו שתתלהבו ממנו כי הוא לא בדיוק מגוון יותר מדי כשמדובר ברקעים. חוסר נוסף שאפשר להוסיף כאן, לפחות לאנשים שקראו סדרות קודמות שלו, הוא הפרצופים שחוזרים על עצמם, נכון שבין הדמויות בסדרה ספציפית כנראה שלא תראה את אותו הפרצוף פעמים (משהו שהרבה מעצבי דמויות סובלים ממנו היום לדעתי), אבל לא היו חסרות דמויות כאן שהצבעתי עליהם ואמרתי "רגע, זה לא הוא מדר. סלאמפ/דרגון בול רק עם קצת יותר שיער/קמטים?". לא משהו שיפריע לי לחוויה של קריאת המנגה הזאת אבל אני מניח שיהיו כאלו שזה יציק להם בעין.


אני חושב שמצאתי בסאנדלאנד חווית קריאה קצרה מאוד מרתקת, קראתי את המנגה באינטרנט לפני מספר שנים טובים, קניתי את המנגה כמנהגי ואף קראתי אותה עוד פעמיים בפורמט הפיזי. ההשקעה של הכסף כאן שווה את זה לא רק בגלל העלילה והציור אלא גם כי הוא כולל 14 פרקים בכרך אחד ומעל 200 עמודים! גם אם אתם לא חובבי טוריאמה או לא קראתם שום דבר שלו, אף תמצאו בזה יותר עניין ממני. סיפור נחמד שמועבר עם הומור אקשן והרפתקה אחת גדולה שתיזכר אצלי בצורה טובה. אם יידרש ממני להשוות את הסדרה הקצרה הזאת לכל הדברים שעשה טוריאמה לאחר דרגון בול, סאנדלאנד בכיף לוקח את המקום הראשון.

+ ציור מצוין. עוד מתקופתו של טוריאמה כשהוא השתמש בG-PEN ולא כמו היו שהוא משתמש בטוש עם אותו הגודל לכל הדפים שלו.
+ עולם מרתק וחווית הרפתקה מעניינת לקריאה

- קצר, מה שמוביל לחוסר של פיתוח דמויות ועלילה שיכלה להיות הרבה יותר גדולה.

דירוג סופי:
8/10


במידה ואהבתם SandLand אולי תאהבו את המנגות הבאות
Trigun Maximum
Fullmetal Alchemist

תגובה 1:

  1. גם אני קראתי את המנגה מזמן, לפני כמה שנים, כשעוד רק נכנסתי לעולם המנגה ודרגון בול היה מהמניעים הגדולים ביותר לכך, אז כמובן שטוריאמה היה הכתובת הראשונה לצרכים שלי. זו בהחלט מנגה חביבה, עם המון דמיון ועולם מעניין. אמנם הדמויות בהחלט לא מקבלות שום פיתוח והעלילה סבירה, אבל זה לא מפריע למנגה להיות משעשעת ומהנה לפרק הזמן הקצר שבו אתה קורא אותה. היא שווה את הכסף ואת הזמן.
    תודה על הביקורת!

    השבמחק